donderdag 30 oktober 2008

Sport en commercie vormen koningskoppel

donderdag 07 aug 2008

Sport en commercie vormen al sinds de 19de eeuw een succesvol koppel en de relatie tussen de twee wordt steeds inniger. De aanstaande Olympische Spelen in China tellen 12 hoofdsponsors, waaronder Kodak, Coca-Cola en Lenovo. Kodak was er ook al bij in 1896, toen de eerste moderne Spelen werden georganiseerd.

Het dozijn ondernemingen betaalt voor het sponsorschap gezamenlijk 866 miljoen dollar aan vergoedingen, goederen en diensten. Naast de hoofdsponsors zijn er ruim 50 andere sponsors.

Sport is grensoverschrijdend. Dat wordt geïllustreerd door het aantal voetbalteams in de Britse hoogste divisie, dat in handen is van buitenlanders: 9 van de 20. Een voetbalteam is interessant vanwege de mediarechten die het oplevert; een ander gelukkig huwelijk is dat tussen sport en media. Door de grote bedragen die via media en sponsors omgaan in de sportwereld, kunnen de beste sporters extreem hoge bedragen verdienen. De golfer Tiger Woods sloeg vorig jaar 127,9 miljoen dollar bij elkaar.

Tijdens de OS in China zullen 10.700 deelnemers uit meer dan 200 landen het tegen elkaar opnemen. Experts verwachten dat China de meeste gouden medailles wint. Voor de televisierechten worden in totaal 1,7 miljard dollar betaald.

De Olympische Spelen zijn al een tijdje achter de rug. Maar met dit artikel wil ik laten zien welke grote bedragen er omgaan bij dit spektakel. Zoals je kan lezen maakt elke producent, en niet enkel 'sport-product producenten', gebruik van dit sportevenement om reclame te maken.


Het artikel komt van de volgende site: http://www.express.be/business/nl/marketing/sport-en-commercie-vormen-koningskoppel/96120.htm

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Er gaat nu eenmaal veel geld om in de reclamewereld. Maar dit is allemaal om naamsbekendheid te krijgen en te houden. Om goede relaties met klanten op te bouwen en te handhaven is het belangrijk om daarin te investeren. Niet alleen in pure reclame op tv maar ook via tijdschriften waarin je bijvoorbeeld af en toe samples vindt.
Zeg nu zelf, als er een shampoosample in je magazine zit ga je deze toch gebruiken. En als deze je haar dan nog eens een super glad maakt is de drang groot om naar die shampoo in de winkel te grijpen. Wie wil er nu geen gratis samples. En ook hiervoor worden er serieuse bedragen betaalt.
Oke, de bedragen zijn schandalig hoog maar dat is nu eenmaal het reclamewereldje.

Anoniem zei

Ik verschiet ervan dat er zulke bedragen omgaan in de 'reclame-sportwereld'. Het is dan duidelijk toch waardevol om via sport uw merk/product te promoten.

Anoniem zei

en de Steven zegt..

Mja idd. Spijtige aan heel deze affaire is dat veel meer goede voetballers dan bvb. goede zwemmers extra centen bijverdienen door deze reclame. Voetbal is veel meer gecommercialiseerd dan het zwemmen waardoor het eigenlijk maakt dat je een populaire sport moet kiezen en daar goed in moet worden om meer kans te maken op het grote geld.=)

Anoniem zei

Er gaat duidelijke veel geld om in de reclame bij sport. Ik vraag mij af of deze economische crisis invloed zal hebben op bedragen die in dit reclamewereldje rondgaan.

Anoniem zei

Enorme bedragen die men in de reclame 'door' sport betaalt. Misschien is het wel logisch omdat hiermee een heel breed publiek wordt bereikt.

Anoniem zei

Bij zulke enorm grote evenementen is het logisch denk ik dat er zo een grote bedragen rond gaan. Het kost enorm veel om de Olympische Spelen te organiseren. Je moet het budget dus wel ergens vandaan halen. En dit komt dan waarschijnlijk van sponsoring.
Wanneer je in een bekende sport zit zoals voetbal en wielrennen ( in dit geval golf) heb je als sporter geluk dat men bereidt is om de persoon met grote bedragen te vergoeden. Dit is niet het geval bij zwemmen, judo,... De sporten waar men minder aandacht aan geeft in de media.En hier heeft de sponsorng veel in de pap te brokken denk ik.

Anoniem zei

De Olympische Spelen is een evenement dat in heel de wereld kwordt bekenen. Hierbij zijn die hoge bedragen normaal denk ik. Het kost inderdaad enorm veel om zoiet te organiseren, dit is ook zo wanneer je de tour de France in jouw stad wil laten aankomen of starten.

Anoniem zei

Ik denk dat het normaal is dat bij sportevenementen, en zeker grote/bekende sportevenementen, de prijzen enorm hoog liggen om reclame te maken. En ook om in te investeren. Je bereikt een heel ruim publiek.

Aantal bezoekers