donderdag 30 oktober 2008

Korte theoretische toelichting van sport

Marktsegmentatie

Elke sportvorm bezit speciale kernwaarden die de sportliefhebber/consument aantrekt. Afhankelijk van het land of de cultuurcontext worden bepaalde segmenten aangetrokken door specifieke kenmerken van een sport. Deze segmenten zijn zelfs niet homogeen. Een fanatieke liefhebber van baanwielrennen kan een hekel hebben aan wielrennen op de weg.
Hieronder vind je enkele voorbeelden van landen en hun populaire sport.

België: voetbal en wielrennen
Tsjechië: yshockey
Oostenrijk: skiën
Hongarije: boksen
Zweden: handbal

Bedrijven kunnen niet enkel inspelen op de populariteit van een sport in een bepaald land maar ook volgens de klasse in de maatschappij.
De tijd dat sport alleen voor de elite was is voorbij. Toch is er een verband te zien tussen sociaal-economische positie en sportdeelname. Golf, hockey en schermen linkt men vooral aan de hogere klasse. De hogere middenklasse begeeft zich op het terrein van de buitensporten, nl. paardrijden, roeien,… De sporten waar men ballen, netten en doelen gebruikt komen vooral terug bij de lagere middenklasse.

Basiskenmerken van sport

Sport is een dienst.

 Sport is niet tastbaar;
 De consument wordt geen eigenaar van de sportbeoefening;
 De consument is sterk betrokken bij de sport;
 Sport bezig een hoge variabiliteit en valt moeilijk te controleren;
 Sport wordt subjectief beleefd;
 Sportproductie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samen;
 Sport is vergankelijk.

1 opmerking:

Anoniem zei

Inderdaad, de verschillende sporten bij elke klasse zijn heel duidelijk waarneembaar denk ik. Zo gaat een middeklasser niet snel een potje golven. Deze saaie sport wordt volgens mijn mening vooral beoefend om je hoge status duidelijk te maken.
En je ziet vaak alleen reclame met sporten die hier populair zijn. Reclame over ijshockey in dit land zou gewoon absurd zijn.
Ik denk ook dat de producenten van sportmerken vooral reclame met sporten uit de middeklasse of lage sociale klasse gebruikt omdat deze klasse nog steeds in de meerderheid zijn. Hoeveel kleine jongentjes beginnen niet met voetbal als sport?! Logisch dat de producenten deze sporten gebruiken in hun reclame.
Je moet ook kijken naar de consumenten, of deze reclame zou aanslaan. Als een of ander sportmerk ineens een reclamespot over golf zou maken zouden de meeste dit belachelijk vinden en gaat het ook niet aanslaan.
Logisch dus dat men kijkt naar de meest populaire sporten.

Aantal bezoekers