Sportmarketing bestaat niet enkel uit de marketing van sport maar ook uit alle marketingactiviteiten door middel van sport. ‘ Zowel in de marketing ván sport als in de marketing dóór sport wordt ingespeeld op de behoeften van de sportconsument.’
Marketingcommunicatie ván sport bestaat uit het verkopen van sportvormen via sportevenementen, federaties, clubs, teams en individuele sporters. Hiertoe behoren ook de sportmerken die hun merkbekendheid willen vergroten via de sportomgeving.
Toepassing: Nike: Nikepark en Davids
The mission van Nike
Kledingsponsors voeren in voetbal een hevige strijd om de gunst van de actieve voetballers, van jong tot oud. Nike staat bekend als een merk dat zich niet snel als officiële sponsor verbindt aan een evenement. Veel meer zoekt het bedrijf het in opvallende eigen activiteiten rondom grote sportevenementen. Ook tijdens het afgelopen EK was Nike geen officiële sponsor van EURO 2000 (overigens wel van de KNVB). Toch wist het merk zich nadrukkelijk te manifesteren. Dat gebeurde onder andere via de sponsoring van een groot aantal voetbalvedettes. Zij kregen in een tv-commercial met de naam ‘The Mission’ de opdracht van trainer Louis van Gaal een bal te heroveren. Ook de reusachtige afbeelding van Edgar Davids op het Nationale-Nederlandengebouw in Rotterdam, die de hele wereld is overgegaan, heeft daar op bijzondere wijze aan bijgedragen. In Amsterdam en andere Europese hoofdsteden werd voor de jeugd een compleet Nike Park ingericht.
Nike heeft de arrogantie zijn nek uit te steken en onder sporters de absolute top te nemen. Een wijze van sponsoring die men bijna tot kunst verheven heeft.
Bron: Sponsor Magazine (2000), ‘Nike: Nikepark en Davids. The mission van Nike’, Nr. 9,27.
‘In geval van marketingcommunicatie dóór sport maken niet-sportmerken gebruik van sportvormen om hun merkwaarde te verhogen.’
InBev zal sportmarketing Anheuser-Busch behouden
maandag 21 jul 2008
De Belgisch-Braziliaanse brouwgroep InBev zal de sportmarketing van zijn nieuwe Amerikaanse dochter Anheuser-Busch verder zetten. Dat zeggen woordvoerders van Anheuser-Busch. InBev-topman Carlos Brito heeft volgens hen gezegd dat hij er zich van bewust is dat het bedrijf met sportsponsoring een groot publiek kan bereiken en dat er in de sportbudgetten van Anheuser-Busch niet zal gesnoeid worden. Sport vertegenwoordigt twee derden van de totale marketingactiviteiten van Anheuser-Busch. Een woordvoerder benadrukt dat de bierconsument zich totaal omringt met sport en dat er dus geen reden is om het huidige beleid te veranderen. Volgens analisten weet het publiek dat Anheuser-Busch een sterke band heeft met sport. "Ook andere brouwers zijn daarvan op de hoogte," stippen ze aan. "Indien Anheuser-Busch zich uit een aantal van die activiteiten terug zou trekken, zouden ze bijzonder snel zijn om die leemte op te vullen." De Amerikaanse biergroep Anheuser-Busch heeft inmiddels zijn sponsoringcontract met het Amerikaanse Olympische team en de National Basketball Association verlengd. Verder is Anheuser-Busch onder meer sponsor van de de National Football League, de Major League Baseball, het professionele golfcircuit, de Amerikaanse Nascar-competitie en het Wereldkampioenschap voetbal van 2010 in Zuid-Afrika. (MH)
http://www.express.be/sectors/nl/media/inbev-zal-sportmarketing-anheuser-busch-behouden/95594.htm
De toepassing over Nike is nieuw voor mij. En ik vind dit lang niet slecht gezien van Nike. Wat betreft de marketing dóór sport... De bedrijven bereiken een heel breed publiek door het voeren van reclame via sport. Welke mening heb jij?
zaterdag 22 november 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
7 opmerkingen:
Ik denkt dat wanneer je reclame maakt met een sport erbij, je de aandacht vaak blijft behouden. Door gebruik te maken van voetbal in reclame heb je sowieso al de aandacht van mannen.
Zo heb je als voorbeelden een van de reclames van cola die gebruik hebben gemaakt van voetbal. Pepsi cola heeft duidelijker voetbal en ook sumo in hun reclamespot gebruikt. Deze is onder andere met de bekende voetballer David Beckham.
Al deze reclame met sport erin is voor sommige aantrekkelijk waardoor ze blijven kijken. Maar of er hierdoor meer aandacht van de mensen is betwijfel ik.
Dat Nike de top onder de sporters gebruikt voor het voeren van reclame vind ik niet meer dan logisch. Een bekende kop op je product plakken zorgt gegarandeerd voor meer bekijks. En niet te vergeten dat er vele voetballers, zoals David Beckham, ondertussen al veel bekender zijn naast het veld dan op het veld.
Wat Nike doet lijkt mij geen slecht idee. Maar het is ook niet nodig denk ik dat zij hoofdsponsor worden van dergelijke evenementen, ze zijn al enorm bekend.
En dat niet-sportmerken ook reclame voeren via sportevenementen is slim gezien,je bereikt er inderdaad een ruim publiek mee. Blijkbaar gaat ook een ruim deel van het budget naar sportsponsoring,als twee derde van de marketingactiviteiten vertegenwoordigt worden door sport...
Vroeger snapte ik niet waarom MC Donalds nu reclame maakte op een sportevenement. Dat was absoluut toch geen sportvoeding. Maar dit is dus een vorm van sportmarketing door sport. Als je het nu bekijkt is er al een enorm gamma van merken die gebruik maken van sportmarketing door sport.
Van het Nike park wist ik ook niet af. Wel een leuk initiatief denk ik. Door geen reclame te voeren door clubs te sponsoren hebben ze blijkbaar wel genoeg en goede alternatieven.
Het is inderdaad niet slecht gezien van Nike om zo een park op te richten. Lijkt me leuk voor die kinderen ( en misschien volwassenen). Ook de grote afbeelding en de tv-commercial ( die iedereen wel kent denk ik) is volgens mij heel goede reclame geweest.
Waarom altijd reklame en niet gewoon info over de hedendaagse modetrends:
http://www.nieuwste-brilmode-en-zonnebrilmode.be
Dé referentiesite over hedendaagse brilmode, modieuze brillen, mérkbrillen, hippe monturen, hippe zonnebrillen, must-have mérkzonnebrillen en dé te dragen brilmerken dit jaar. Alain mikli Pocket shops, Serengeti, JF Rey brillen, oakley Dolce & Gabbana Versace
Een reactie posten