zondag 30 november 2008

Enkele leuke anekdotes

Uit het boek 'Marketing Communicatie in de sport' van Wim Lagae heb ik de volgende anekdotes:

Wie bij Vanden Borre een TV of video kocht tussen 7 en 13 juni 1998, kreeg die terugbetaald indien de Rode Duivels wereldkampioen zouden geworden zijn. Hierbij speelde Vanden Borre in op het gegeven dat voor heel veel klanten de wereldbeker hét moment is om een tweede televisietoestel te kopen.

Dit vind ik eerder een absurde vorm van reclame voeren. Zouden jullie voor deze reden een 2de tv kopen?


Belgische supporters werden tijdens het WK-voetbal 2002 niet toegelaten tot de wedstrijd België-Japan omdat ze een petje van het Belgische biermerk Jupiler op hadden. De officiële WK-2002- sponsor was immers Budweiser, het merk van de Amerikaanse brouwer ANheuser-Bush. Omdat men er zorgvuldig op toezag dat geen enkel ander merk in of bij de stadions aanwezig zou zijn, moest het Jupiler-logo van de Belgische supporters worden afgeplakt. Idem met een groep Chinese supporters, die allemaal Samsung petjes droegen. Samsung is immers een concurrent van de officiële WK-sponsor Philips.

Hier gaan ze wel ver in het niet toestaan van andere vormen van reclame. Wat is jouw mening?

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het reclamestuntje van Vandenborre de mensen heeft aangezet om nog een extra TV aan te schaffen.. Hoogstens diegene die sowieso een nieuw toestel nodig hadden. Met de simpele reden, mensen weten dat België de eerste jaren het WK niet zal winnen en dat dit dus allesbehalve realistisch is. Ik kan me wel goed voorstellen dat diegenen die sowieso een nieuw toestel nodig hadden nu iets hadden van, 'kom we kopen er nu één, je weet maar nooit' maar uiteindelijk toch in hun achterhoofd wisten dat dit nooit zou gebeuren. Dus je kan stellen dat het reclamestuntje toch wel misschien iets opgebracht heeft, en hiermee bedoel ik de mensen die behoefte hadden aan een nieuw toestel, die zullen hoogstwaarschijnlijk gekozen hebben voor Vandenborre ipv een andere verkoper. Maar daar blijft het ook bij.
Dank u

Unknown zei

Ik zou geen extra tv gekocht hebben tijdens de reclamestunt van Vandenborre. De kans dat de rode duivels winnen is klein, en als je rondkijkt naar andere aanbiedingen is de kans weer groot dat je ergens een andere tv vindt die beter is.
De anekdote over de sponsors in de voetbal vind ik ruim overdreven. Ik let er persoonlijk nooit op wie welk sportevenement sponsort, en dat beïnvloed ook niet mijn koopgedrag. Dat er dan iemand met een petje van Jupiler zijn petje moet afgeven aan de controle, is uiterst belachelijk.

Anoniem zei

De reclamestunt van Vandenborre zet volgens mij inderdaad de mensen niet aan om nogmaals een extra tv toestel te kopen. De stunt is misschien ook eerder bedoelt voor hun naambekendheid? Dat de mensen gaan zeggen: "aja vandenborre, die hebben tv's en andere electronische toestellen.."

Ik kan me ook wel, zoals Jasenko zegt, voorstellen dat de mensen die een extra tv nodig hadden hierop inspeelden en er nu een kopen.

Mensen die een pet van jupiler dragen, die niet binnen mogen omdat heiniken sponsort is echt wel heel belachelijk, dat de sponsors zo ver kunnen gaan is wel heel erg.

Matthijs Van de Pol zei

Wat Vandenborre betreft vind ik de stunt vrij tot zeer hypocriet aangezien iedereen wel wist dat België niet de capaciteiten had om een overwinning op het WK te behalen. Ik denk wel dat er inderdaad mensen zijn die een nieuwe (of tweede) tv kopen voor een WK voetbal (hetzij om twee verschillende zaken te kunnen kijken, hetzij voor een beter beeld).
Wat betreft de bescherming van hun sponsoring gaan ze inderdaad vrij tot zeer ver. Toch hebben ze gelijk want zo'n sponsoring kost handenvol geld. Hoe zou je zelf zijn. Anderzijds is het dan aan de concurrenten om op slinkse wijze toch binnen te geraken. Dan zijn petjes en dergelijke zeer goed gezien. Helaas lukte het hen die keer niet.

Leuke blog trouwes, Trees!

Anoniem zei

Ik heb zelf mijn tv gekocht voor het WK, maar dit alleen omdat er toen een actie was en ik 200 euro korting kreeg. Ik was wel op zoek naar een tv, moest ik er al één hebben zou ik er zeker geen 2de kopen dus ik denk dat die reclamestunt niet zoveel meerwaarde zal gehad hebben.

Anoniem zei

Ik zou mij door een dergelijke reclamestunt niet laten overhalen om een tv te kopen. Indien ik de intentie had om een tv te kopen, zou dit wel een argument zijn om mij uiteindelijk over de streep te trekken. Maar of dit mij van niets tot alles zou aanzetten...nee.

Anoniem zei

Ik zou precies toch geen TV kopen om een bepaalde reden zoals in dit geval de Rode Duivels. Maar ik ben er wel van overtuigd dat er mensen zijn die dit zullen doen. Het feit dat bepaalde mensen niet toegelaten werden omwille van sponsoring vind ik wel een stap te ver gaan.

Anoniem zei

Ik zal mij zeker geen 2de TV aanschaffen omwille van die reden. Het is mooi meegenomen als je net dan een 2de TV wou kopen. Het is geen goede stunt, maar misschien gaan de mensen er wel over praten en heb je op die manier weer wel veel reclame gemaakt.Wat betreft de petjes, ik denk dat dat net een stapje te ver gaat.Misschien kennen ze het merk Jupiler daar zelfs nog niet.

Aantal bezoekers